Ulkojääkenttä kuntoon hankerahalla

30.9.2022 klo 9:10

Aktiivisena yhdistystoimijana on ilo seurata, kuinka aktiiviset kyläyhdistykset saavat aikaan todella paljon omilla alueillaan. Varmaan jonkinlainen kateus iskenyt, kun 4H-yhdistyksenkin olen sinne työmaalle puskenut.

Muistatko sen kesän, kun Sallan 4H-yhdistyksellä oli kylätalkkareita ympäri kyliä? Sinä tuskin muistat, mutta minä muistan, koska sellainen määrä työntekijöitä teetti valtavasti lisätöitä koko yhdistyksessä. Kylätalkkariksi pääsevät pitkäaikaistyöttömät, joiden työllistämiseen yhdistys saa palkkatuen. Kylätalkkarit leikkasivat ruohoa ja raivasivat villiintyneitä ruusupensaita, joskus pesivät ikkunoitakin. Vuosina 2020-2021 Sallan 4H-yhdistyksessä pyörähti useampikin kylätalkkari, osa vain omalla sivukylällään toimien, toiset useammassa kylässä pistäytyen. Tuolloin päätettiin ottaa myös Kelloselän luistelukentän jäädytys 4H:n kylätalkkarien vastuulle. Huh huh! Siitä ei olisi selvitty ilman aktiivisia kyläläisiä.

Luistelukentän jäädytys vanhoilla painavilla letkuilla sekä lumen kolaaminen käsipelillä oli sen verran työlästä, että päätimme hankkia 4H-yhdistykselle lumilingon, kunhan rahoitus onnistuu. Leader Pohjoisin Lappi tarjosi mahdollisuutta hakea rahoitusta osana Hyvinvointia Pohjoisen Kyliin -hankkeessa ja siihen tartuttiin. Leaderin hankerahoituksella hankittiin lumilingon lisäksi Kelloselän luistelukentälle uudet letkut ja letkuun suutin. Samalla hankittiin akkukäyttöinen ruohonleikkuri ja trimmeri kesäkäyttöön.

Jäädytystalkoot alkavat taas pian!

Olet tervetullut mukaan, vaikket Kelloselässä asuisikaan, sillä kenttä on kaikille avoin ulkojääkenttä

Välineet/koneet ovat lainattavissa Sallan 4H-yhdistykseltä käyttökorvausta vastaan, yhdistykset, yhteisöt ja yleishyödylliset edullisemmin. Kylätalkkarin palkatessasi koneiden käyttökorvaus nostaa koko työn hintaa vain himppusen, mutta edelleen voidaan käyttä asiakkaan omiakin välineitä. Haaveena, että näistä koneista nuoretkin hyötyisivät työllistymällä 4H:n pihatyöntekijöinä tai 4H-yrittäjinä.

Lista hankinnoista:

• Paloletku + suutin
  • Lumilinko
  • Akkukäyttöinen ruohonleikkuri
  • Akkukäyttöinen trimmeri
  • Akut laitteisiin

Kiitokset rahoittajalle ja talkoolaisille!

Annina Kämäräinen,

Sallan 4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja